Μείωση Διδακτέας Ύλης στα Σχολεία
Με στόχο την καλύτερη κατανόηση της διδακτέας ύλης από τους μαθητές και την αποφυγή της παπαγαλίας, το Υπουργείο Παιδείας εξετάζει τη δυνατότητα μείωσης της ύλης στα Δημοτικά και Γυμνάσια. Σύμφωνα με την πρόταση, η μείωση αυτή θα ισχύσει από τη νέα σχολική χρονιά και θα μπορεί να φτάσει έως και το 30% ανά μάθημα, με εξαίρεση τα Μαθηματικά και τη Γλώσσα.
Η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, τόνισε τη σημασία αυτής της κίνησης, αναφέροντας ότι υπάρχει ήδη μια πρωτοβουλία από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) για την εκπόνηση προτάσεων οι οποίες θα είναι αποτέλεσμα ουσιαστικής έρευνας. Ο σκοπός είναι να διευκολυνθεί η αφομοίωση της διδακτέας ύλης από τους μαθητές.
Ο Σχεδιασμός Υλοποίησης
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ΙΕΠ, οι εκπαιδευτικοί θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν, με βάση προκαθορισμένα πλαίσια, ποια κεφάλαια δεν θα διδάξουν. Ο διαχωρισμός θα στηρίζεται σε δύο κατηγορίες: οι Βασικοί – Υποχρεωτικοί στόχοι θα παρέχουν τη θεμελιώδη γνώση, ενώ οι Πρόσθετοι – Προαιρετικοί στόχοι θα σχετίζονται με την εμβάθυνση και εξειδίκευση, διευκολύνοντας τους καθηγητές να προσαρμόσουν τη διδασκαλία στις ανάγκες της τάξης.
Ο δάσκαλος θα είναι σε θέση να αποφασίσει εάν θα επικεντρωθεί περισσότερο στην κατανόηση ενός βασικού κεφαλαίου και να παραλείψει λιγότερο κρίσιμα. Έτσι, η ύλη θα κατηγοριοποιηθεί σε υποχρεωτική και προαιρετική. Η υποχρεωτική ύλη θα είναι αυτή που ο εκπαιδευτικός θα είναι υποχρεωμένος να καλύψει, σε αντίθεση με την προαιρετική ύλη, η οποία θα εξαρτάται από τις αποφάσεις των δασκάλων.
Προς το παρόν, οι οριστικές αποφάσεις σχετικά με την ακριβή μείωση της ύλης δεν έχουν ληφθεί. Αυτή τη στιγμή εξετάζεται εάν θα γίνει πλήρης απαλοιφή προαιρετικών κεφαλαίων από τα βιβλία ή μερική περικοπή της ύλης, για παράδειγμα, η επιλογή 6 από 12 κείμενα σε ένα μάθημα. Αυτές οι αποφάσεις θα ανακοινωθούν πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς το Σεπτέμβριο.
Κατάσταση στα Λύκεια
Ωστόσο, για τα λύκεια δεν υπάρχει προγραμματισμός για μείωση της ύλης. Οι μαθητές στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις αξιολογούνται με θέματα που επιλέγονται κεντρικά από τράπεζα θεμάτων. Έτσι, η διδακτέα ύλη στα λύκεια θα παραμείνει η ίδια και κατά την επόμενη σχολική χρονιά, διασφαλίζοντας ότι οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να προετοιμαστούν επαρκώς για τις εξετάσεις τους.