Η Σημασία των Ξενοδοχείων στην Αγορά Ακινήτων
Τα ξενοδοχεία αναδεικνύονται σε κορυφαίους πρωταγωνιστές στον τομέα της ζήτησης ακινήτων, και αυτό ισχύει όχι μόνο για τις δημοφιλείς περιοχές της Ελλάδας, όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος, αλλά και για λιγότερο γνωστά μέρη της χώρας μας που αρχίζουν να προσελκύουν το ενδιαφέρον διεθνών επενδυτών. Η έντονη αύξηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για τα ξενοδοχεία τα τελευταία χρόνια είναι αποτέλεσμα του σταθερού οικονομικού περιβάλλοντος και της ανοδικής πορείας του τουρισμού, γεγονός που προάγει τις επενδύσεις στον τομέα αυτό.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΞΕΕ), ο αριθμός των ξενοδοχείων στην Ελλάδα έχει υπερβεί τις 10.000 από το 2020 μέχρι σήμερα, με σημαντική αύξηση 5,4% στα 5άστερα ξενοδοχεία για το 2024 σε σχέση με το 2023. Η αυξητική τάση συνεχίζεται και για τα 4άστερα ξενοδοχεία, που σημείωσαν αύξηση 2,8% την ίδια χρονική περίοδο.
Επενδυτικές Ευκαιρίες και Στρατηγικές Επέκτασης
Ο Διευθύνων Σύμβουλος συμβουλευτικής εταιρείας ακινήτων, Λευτέρης Σικαλίδης, επισημαίνει ότι υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον για ώριμα έργα που ήδη λειτουργούν, καθώς και για ακίνητα που μπορούν να μετατραπούν σε ξενοδοχεία, είτε αυτά βρίσκονται στον αστικό ιστό είτε σε παραθαλάσσιες περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας. Ο ίδιος τονίζει επίσης ότι αρχίζει να εκδηλώνεται ενδιαφέρον για την ανάπτυξη νέων ξενοδοχείων από το μηδέν, μια διαδικασία που προϋποθέτει κατάλληλα σχέδια και άδειες.
“Η αύξηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος παρατηρείται λόγω της γενικότερης οικονομικής σταθερότητας που επικρατεί, ειδικά μετά την πανδημία. Οι μακροοικονομικοί δείκτες είναι ελκυστικοί, δημιουργώντας έτσι ένα ευνοϊκό περιβάλλον για επενδύσεις. Οι εταιρείες δείχνουν ενδιαφέρον για τα ξενοδοχεία, καθώς συχνά οι ιδιοκτήτες και οι διαχειριστές είναι διαφορετικοί, κάτι που ενισχύει τη ζήτηση”, προσθέτει ο κ. Σικαλίδης, υπογραμμίζοντας ότι η αύξηση που παρατηρείται είναι της τάξης του 20% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Δημοφιλείς και Λιγότερο Γνωστές Περιοχές
Πέρα από γνωστές τουριστικές περιοχές όπως η Κρήτη, η Σαντορίνη και η Πάρος, λιγότερο γνωστές περιοχές αρχίζουν να ελκύουν το ενδιαφέρον των επενδυτών. Παράλληλα, οι παραθαλάσσιες τοποθεσίες της Πελοποννήσου και άλλες περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας, συμπεριλαμβανομένης της Βόρειας Ελλάδας, παρουσιάζουν αυξημένο ενδιαφέρον.
Ο κ. Σικαλίδης επισημαίνει ότι οι επενδυτές προχωρούν σε επιλεκτικές αγορές, εστιάζοντας σε ακίνητα που είναι σίγουρο ότι θα αποδώσουν. Η μείζων ζήτηση επικεντρώνεται κυρίως στα 4άστερα ξενοδοχεία, με ενδιαφέρον να υπάρχει και για resorts, city hotels και business hotels, κυρίως στις μεγάλες πόλεις όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη.
Ποιότητα Υπηρεσιών και Μελλοντικές Προοπτικές
Σύμφωνα με τον Property Market Outlook του Ελληνο-αμερικανικού Επιμελητηρίου, τα ξενοδοχεία κατέχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση από όλα τα ακίνητα, γεγονός που υποδεικνύει ότι η Ελλάδα εξελίσσεται σε έναν ξενοδοχειακό προορισμό. Ωστόσο, η ποιότητα των υπηρεσιών μένει σε κρίσιμο σημείο, και απαιτείται βελτίωση στην προσβασιμότητα και τις παροχές για να μπορέσει να καλύψει τις αυξανόμενες απαιτήσεις των πελατών. “Η Ελλάδα έχει θετικές προοπτικές, καθώς αντιμετωπίζει προκλήσεις σε νέες αναπτύξεις και η τρέχουσα φρενίτιδα ταυτόχρονα δημιουργεί μια πίεση στην αγορά,” υπογραμμίζει ο κ. Σικαλίδης.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος ψηφιακής πλατφόρμας διαχείρισης ακινήτων, Αντώνης Μαρκόπουλος, επεσήμανε επίσης το έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον που συγκεντρώνεται κυρίως στα ακίνητα άνω των 50 κλινών. Μάλιστα, το ενδιαφέρον επεκτείνεται και σε νέες περιοχές εκτός των Κυκλάδων, όπως η Κρήτη και η Πελοπόννησος, που προσφέρουν μεγάλη τουριστική περίοδο και υψηλούς δείκτες επισκεψιμότητας.
Τα νησιά παραμένουν στο επίκεντρο του επενδυτικού ενδιαφέροντος, ωστόσο, σε δημοφιλείς προορισμούς όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, η ζήτηση για μεγαλύτερα τουριστικά καταλύματα συνεχώς αυξάνεται. Ενδεικτικά, μεγάλα επενδυτικά funds από το Λονδίνο και τη Γερμανία ενδιαφέρονται για αυτά τα καταλύματα, ενώ και οικογενειακά γραφεία αναζητούν ευκαιρίες αναβάθμισης.
Η Αθήνα ορίζεται ως ένας ελκυστικός προορισμός, με σημαντική δυναμική και προοπτικές. Όπως δήλωσε ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής & Αργοσαρωνικού, Ευγένιος Βασιλικός, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αυξημένο ενδιαφέρον από ξένα brands στον τομέα της φιλοξενίας στην Αττική. “Αυτό το ενδιαφέρον είναι θετικό και αφορά κυρίως συμφωνίες franchise, αλλά σημειώνονται και αγοραπωλησίες. Ωστόσο, υπάρχει πάντα ο κίνδυνος μιας νέας οικονομικής κρίσης, η οποία θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά την κατάσταση,” πρόσθεσε ο κ. Βασιλικός, αναδεικνύοντας τη σημασία των στρατηγικών επενδύσεων.
Ο τομέας των ξενοδοχείων στην Ελλάδα διατηρεί ισχυρές βάσεις και δημιουργεί εξαιρετικές ευκαιρίες για τους επενδυτές, ενώ οι συνεχείς εξελίξεις στον τομέα αυτό υποδηλώνουν μία εποχή δυναμικής ανάπτυξης, όπου οι σωστές στρατηγικές και το ποιοτικό επίπεδο υπηρεσιών θα είναι καθοριστικά.